fredag 11 oktober 2013

Prag på hösten eller vintern - "året-runt-staden"

Foto (c) CzechTourism
Många ser Prag som enbart en sommardestination. Inget fel i det, de flesta destinationer är något ljuvligare på sommaren. Men många kan inte ens tänka sig Prag som en vinterdestination överhuvudtaget. Därför tänkte jag introducera denna andra sida av staden som har något att erbjuda - året runt.

I början av december startar julmarknader runt om i Tjeckien, och flera i finns i Prag. Den största är den stora marknaden på torget i Gamla Stan.

I vintertider kan du åka skridskor mitt i gamla stan, på isbanor på "frukttorget". Även Prag Zoo har öppet, så varför inte ta en båttur från Karlsbron hela vägen dit? Två attraktioner i ett.

Förutom detta är ju alla muséer, mysiga kaféer med mera öppna. Att strosa runt på pittoreska kullerstensgator som är snöklädda för att sedan gå in på ett anrikt, pampigt kafé och dricka varm choklad - det låter väl inte fel? Eller varför inte ta in på ett ölspa? Att ligga i ett ångande ölbad medan man dricker ett glas kall öl är väl perfekt i vinterkylan? Som sagt, jag tror Prag är en något bortglömd stad i det avseendet, att den enbart nästan räknas som en sommardestination.

Jag ska därför åka till Prag i mitten av november, för att upptäcka den andra sidan av Prag, som de flesta turister inte upplever. Snö lär det ju inte finnas än, men ett höstigt Prag kommer jag att visa upp här. Foton, berättelser och tips kommer ni kunna vänta er, så håll utkik!

//Alexander


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar