tisdag 2 oktober 2012

Mat i Tabor

Efter vi vilat en timme på respektive rum var det dags för dagens favorit, nämligen middag! Nu skulle vi äta på hotellets restaurang och vi var hoppfulla, hotellet var nämligen väldigt charmigt, bestod av en gammal byggnad som var nyrenoverad, med speciell inredning. Ombonat och jättemysigt verkligen. Så vi såg fram emot vad de kunde tänkas bjuda på.

Menyn som vi skulle avsmaka löd såhär:


  • Pork tenderloin in pepper, with braised beef neck in red wine. Roasted vegetables, green pea puree and au gratin potato.
  • Dessert dumplings in raspberry sauce.

Fläskfilé OCH bräserad nötnacke (heter det så på svenska?? :D) på samma tallrik! Jag är ju en köttälskare så det lät som en rätt helt i min smak. Det var det också. Fläskfilén var superb men "nötnacken" (hehe) var ännu ljuvligare! Den smälte i munnen, så mör och go' var den. Fantastisk! Ibland är det verkligen underbart att resa med några som är "små i maten". Vissa orkade inte äta upp sin mat och där tog ju självklart jag över. Jag åt nog totalt två hela tallrikar av denna jättegoda rätt.

Efterrätten som bestod av dumplings, den var helt ok. Dumplings är väldigt typiskt Tjeckiskt och serveras väldigt ofta som tillbehör till exempelvis kötträtter. De finns i olika varianter, men är inte som asiatiska dumplings, inte alltså som knyten med fyllning i. Dessa är mer kompakta, lite degiga. Men framförallt kompakta, mastiga. Nu fick vi alltså en efterrätt gjord på dumplings. Men jag måste erkänna att det var mest tillbehören som lockade. Men självklart måste man ju testa dumplings när man är i Tjeckien!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar