tisdag 18 september 2012

Välkommen! Första stopp - Prag!


Fager utsikt över Prag.


Hej och välkommen till mitt första inlägg!

I denna blogg tänkte jag skriva och visa mina äventyr i Tjeckien, som jag senast besökte i slutet av augusti/början av september 2012. Tanken är väl lite att visa upp en annan sida av landet än bara Prag, även om självklart Prag kommer finnas med en hel del. Jag hoppas inläggen kan vara inspirerande, jag ska försöka lägga upp massvis med bilder, men även komponera ihop en liten videofilm. Jag tycker alltid video gör en plats mer levande, mer intresseväckande.


Första stopp Prag!

Denna resa skulle vara i fem dagar, men inte visste jag innan att vi skulle hinna se och göra så mycket! Men det gör man, fem dagar må gå fort, men man hinner faktiskt göra massor!

Det blir faktiskt mitt första tips på denna blogg; 

  • våga göra utflykter bort från huvuddestinationen, ge er iväg på någon guidad tur, åk till någon annan stad, vad som!



Norwegian, Stockholm - Prag: bara 1 timme 55 minuter!

Jag flög ner med Norwegian en tidig morgon i slutet av augusti. Väl framme på Prag Ruzyne flygplats fann jag min chaufför som skjutsade in mig till Hotel Jalta, som låg väldigt centralt, på en stor boulevard skulle jag vilja säga. Påminde lite om Avenyn i Göteborg. Jag checkade in (Czeched-in, hehe), tog mig en snabbdusch och begav mig sedan ut. Jag skulle nämligen lite senare bege mig ut på en segway-tur runt om i staden, men hade någon timme att döda, så valde att strosa runt kvarteren runt hotellet.

Utanför hotell Jalta.
entrén till hotel Jalta
Mitt rum på Jalta
På gatan, utanför Jalta
Gröna Prag.



Det var för övrigt strålande skönt solsken när jag kom till Tjeckien, lite annorlunda från Sverige faktiskt, där det då bara var ca 16 grader mitt på dagen. I Prag var det fortfarande sommar. Jag såg verkligen fram emot dagens första aktivitet i solskenet; guidad tur av staden på Segway! Jag hade aldrig provat Segway tidigare men alltid tyckt det ser grymt kul ut (och lite lustigt).

Mer om detta i nästa inlägg!

/Ciao!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar