måndag 24 september 2012

Guidad tur på Segway!



En av många statyer längs med Karlsbron. Fingra på de guldiga figurerna och din högsta önskan slår in.

Hej mina vänner!


Prag är en otroligt vacker stad

Som jag skrev i tidigare inlägg så stod ju en Segway-tur överst på schemat. Jag mötte upp guiden och de övriga deltagarna i receptionen på hotell Jalta och så begav vi oss ut på stan, mot gamla stan och segwayuthyrningen. Vi strosade ganska långsamt och fick samtidigt en massa information och historier om byggnader, monument och annat som vi gick förbi. Jag har varit i Prag en gång tidigare, och Prag är vackert, det mindes jag. Men det är verkligen vackert måste jag säga! Överallt finns utsökt arkitektur, spännande byggnader, restauranger, intressanta teatrar, boutique hotels m.m. När vi gick runt där i sensommarhettan tänkte jag faktiskt; det här är i klass med Paris, om inte vackrare! Det håller jag fast vid!

Här nedan kommer lite bilder som är tagna på väg till Segwayuthyrningen.













Dags för turen!

Fint va! Nu var det alltså dags att ställa sig på en segway för första gången! Och för de som inte provat förut kan jag säga att det känns lite märkligt i början. Minsta lilla lutning som du gör får "fordonet" att åka i den riktningen. Så står du och vinglar lite så förstärks dessa vinglingar av Segway:en som vill rycka iväg åt alla dessa håll. Kändes lite som att försöka gå rakt och sansat under vatten. Fast vildare. Dålig jämförelse kanske :D

Jag under "lektionen".
Vi fick i alla fall öva i några minuter, genom att köra rakt, svänga, försiktigt köra runt instruktören. det var lite småläskigt till en början eftersom det går tokigt mycket folk överallt i gamla stan, så trångt blir det. Men det tog bara några minuter, sen kände man sig ganska trygg på den. Det finns fler som hyr ut segways i Prag men vi hyrde från dessa: www.segwayfun.eu, det kostade 1500 CZK, dela det på 3 (ungefär) och du får det svenska priset. Ca 500 kr alltså. För 3 timmars åktur + guidning. Väl värt det! Man får se otroligt mycket då det går fortare än att gå, man blir heller inte lika trött. Prag är lite kulligt och backigt, speciellt upp till slottet. Utan ansträngning tar du dig upp dit på Segway. Nu låter jag nästan som en Segwayförsäljare, men så mycket uppskattade jag det, det var otroligt roligt och ett annorlunda sätt att uppleva en stad.

Först åkte vi runt i gamla stan, sen upp till slottet, efter slottet åkte vi in i någon skog - på samma höjd som slottet där man ibland hade en helt fantastisk vy över Prag. Efter det tog vi en fikapaus på ett mysigt litet kafé mitt i ingenstans, uppe i skogen hehe. Efter detta åkte vi sakta men säkert nedåt till stadsnivå igen. Turen var som sagt 3 timmar lång och här och där stannade vi upp och fick lyssna på Tjeckisk historia, vad som hänt, vart, när. Jag säger det igen; Ta en guidad segway-tur om ni besöker Prag. Värt att tillägga är att alla kanske inte upplever Segway som särskilt lätt att styra, somliga lär sig på 3 minuter, andra tycker det är lite obehagligt en längre stund. Är man oförsiktig så kan man ramla och slå sig eller råka köra in i något/något. Så försiktighet krävs. ;)


snart framme!

ett av de första stoppen.

ett annat stopp, Kafka-museumet

Gänget!!

Vår instruktör

Dags för en vila och ett fikastopp

Mysigt litet ställe med fantastisk utsikt över staden, från borden.
Som ni ser så är det rätt många backar upp till slottet. Inget problem för en segway!

Guiden förklarar och alla är upptagna med sitt, hehe!


Det var väl en riktig fotokavalkad, så jag tycker vi nöjer oss med detta inlägg. Följ bloggen och håll utkik efter fler äventyr i Tjeckien!



/Ciao!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar