fredag 28 september 2012

Matdags i Plzen!

Tjeckisk Goulash med tillbehör

Efter visningen på Urquell-bryggeriet var det dags för lunch! Jag började verkligen mer och mer se fram emot nästa måltid då jag hittills fått prova så god mat. Denna gång valdes en restaurang ganska nära vårt hotell (courtyard by mariott), som heter Restaurant Na Parkanu. Jag beställde fläsk på ben med tillbehör som senap, sauerkraut, pepparrot och inlagd gurka. Jag gillar tillbehör, flera smaker samtidigt i en tugga. I övrigt beställdes det in Steak tartare (råbiff), någon friterad ost som är väldigt typisk tjeckisk (smažák), goulash, med mera. Till detta dracks det Urquell och fenix.

Min fläskrätt var så god som jag trodde den skulle vara. Hittills hade jag inte blivit besviken på något jag provat och jag hade insett att det tjeckiska köket verkligen tilltalade mig. Något som jag har lite svårt för dock är råbiff men jag var i alla fall tvungen att smaka en liten tugga. det smakade ju inte dåligt, men jag är bara inte så förtjust i tanken av att äta rå köttfärs. Men det är vanligt i Tjeckien att äta denna rätt och till den så serveras en rad olika kryddor som man smaksätter sin färs med, samt bröd och någon vitlöksklyfta. Vitlöken ska gnuggas mot brödet och sedan ska man lägga på lite av sin råbiff på brödet som sedan blir en smakrik macka. Inte riktigt för mig, men klarar man av den råa biten så är det säkert väldigt gott.

smažák - friterad ost. Ungefär som camembert.
Råbiff med alla möjliga kryddor och tillbehör
Det härligt saftiga fläsket!

Ytterligare en superbt trevlig måltid i Tjeckien!



Följ bloggen genom att skriva in er e-mailadress i fältet upp till höger

/Ciao!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar