torsdag 27 september 2012

Humlemuseum och gudomlig mat i Zatec

Zatec - humleregionen nummer ett!

Vi anlände till Zatec mitt på dagen, och var alla lite trötta vid det här laget. Det tär att vara på vägarna! Men vi piggnade till något när vi kom in i den mysiga lilla byn och humlemuseet. Vi började med att gå till en hiss som var placerad utanför museet, något märklig placering av en hiss kan tyckas. Mitt ute i ingenstans, och som inte leder någon vart. Men inne i denna hiss så blev vi tilldelade 3D-glasögon och på golvet fanns två skärmar utplacerade. Dörrarna stängdes och hissen började åka uppåt - samtidigt som 3D-filmen på golvet startade. Man fick känslan av att hissen åkte upp (vilket den också gjorde) och ut ur tornet och så flög vi vidare över Zatec och stora humlefält. Allt medan en liten humlemaskot berättade historier. Hissen landade igen och när vi klev ur var vi högst uppe på tornet, på en plattform som erbjöd en fin utsikt över den lilla byn.




Sedan var det dags att gå in i museet. Och en sak måste jag bara klargöra - humle luktar inte gott! Humle stinker till och med. Det fanns stora säckar med detta "Tjeckiska guld" utplacerade vid entrén så aromen låg liksom över hela byggnaden. Så farligt var det ju inte men jag trodde ändå det skulle lukta lite gott. Öl luktar ju gott? :D


Vi fick veta en massa om regionens historia och att det är inte vilken humle som helst som får användas till tillverkningen av öl här. Nu kanske jag inte minns det helt korrekt men jag har för mig att endast Zatechumlen får användas till Tjeckisk öl. Eller så var det kanske så förr, och gällde kanske bara någon sorts öl. Minns inte riktigt. Men viktig är Zatechumlen i alla fall. Så mycket kan vi konstatera. Och att den var viktig för regionen - det märktes! Det fanns till och med en gigantisk staty av kristall, i form av humle, inne på museet.

humlemonumentet i kristall - upplyst av neongrönt ljus.
Efter besöket på museet var det äntligen dags för lunch! Som vi var hungriga! Nu var en färdigkomponerad meny ihopssatt för oss, med traditionell Tjeckisk mat. Ingen av oss visste riktigt vad  traditionell Tjeckisk mat kunde vara, även om jag ätit en typisk Tjeckisk rätt en gång tidigare.

På menyn stod:

  • Vitlöksoppa, redd. Med tillbehör
  • Anklår med potatis, sauerkraut och sky
  • Kanelkringla med vaniljsmetana.

Jag är ju väldigt förtjust i vitlök och tycker att det aldrig kan bli för mycket av denna ljuvliga smak. Den krämiga vitlöksoppan var gudomligt god, helt galet vad den föll mig i smaken. Jag fick sedan veta att det används vispgrädde (!!!) i den, så kanske inte så konstigt att det var galet god. Detta är en soppa jag ska försöka laga själv. Förutom en ganska stark vitlökssmak så låg det små bitar av grönsaker i, och lite ost som smält samt krutonger på toppen. Magnifique! Så långt var jag imponerad av den stadiga, Tjeckiska maten.

Vitlökssoppan som är väldigt typisk här. Finns både som klar och redd.

Efter förrätten (som man nästan blev proppmätt av) var det dags för ankan! "Duck leg" med sauerkraut och potatis! Anka är ju också en stor favorit hos mig. Detta ankben gör sig faktiskt inte rättvis på bild måste jag säga, det ser mer ut som ett torrt kycklinglår från Ica. Men den var helt galet god. Jag vet, jag använder mycket adjektiv nu, men så gott var det verkligen! Hungern ÄR verkligen den bästa kryddan. Och Tjeckisk mat får verkligen min maskin att gunga :D


Köttet var så mört och saftigt att det föll av från benet. Tillsammans med de smöriga potatisarna och sauerkrauten var det en perfekt varmrätt. Det var nog bland den bästa anka jag ätit, om inte DEN bästa. Mörare än så blir det inte.


Jag säger bara det.. Ät detta i Tjeckien!
Efterrätten bestod av en kanelsnurra som påminde lite om den svenska kanelbullen. Degen var smörigare dock, och denna serverades med en honungssås och vaniljkräm gjord på smetana, vilket gjorde den lite syrligare än annan vaniljkräm. Mycket god, även den, även om vi alla var ganska mätta vid det här laget.




Jag ger denna Tjeckiska meny full poäng! 

Den var som specialgjord för mig, som att kocken visste alla mina preferenser när det gäller mat! Rejäla portioner var det också, "ankklubban" var större än vad den såg ut att vara. Till maten drack vi även god Tjeckisk öl, perfekt lunch! För den som besöker Zatec rekommenderar jag ett besök på denna restaurang, som ligger invid humlemuseet. Restaurangen heter Restaurant U Orloje, (At the astronomical clock). För så är det, även Zatec har en egen astronomisk klocka som den i Prag. Något mindre dock.


Mycket nöjda och belåtna!

Nu var det alltså dags för att bege oss vidare i Tjeckien! 3 byar/städer på en dag, nästa stopp är.. Plzen! Även kallat Pilzen! Där Pilsner kommer ifrån, ni kanske känner till Urquell Pilsner? Mer om detta i nästa inlägg. Först - lite fler bilder från Zatec.










Följ gärna bloggen för mer äventyr i Tjeckien!



/Ciao!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar