tisdag 25 september 2012

Klocktorn och Jazzklubb

Jazzigt!

Matdags!

Efter den otroligt roliga segway-turen, som jag skrev om i tidigare inlägg, var vi alla jättehungriga. Vi gick och åt på ett ställe i gamla stan som hette Café Café. Maten var god, jag beställde någon köttbit. Men det som jag verkligen gillade med detta ställe var efterätterna! Så många olika tårtor och kakor, i alla möjliga smaker och kombinationer. Restaurangen ligger centralt i gamla stan så det är inte svårt att hitta dit. Här nedan följer två bilder på tårtsortimentet.





Efter middagen lunkade vi runt i gamla stan och tog oss till det kända astrologiska klocktornet, (även kallat Prag Orloj) på det stora torget. Denna klocka är verkligen avancerad, en massa hjul, pinnar, figurer och symboler som rör på sig och spelar. När klockan slår hel varje timme så sker alltså detta skådespel, där de tolv apostlarna visar sig i två luckor över själva klockan. 


stora torget. Alla människor väntar på att klockan ska börja sitt skådespel.
Så detaljerad. Verkligen vacker

Jazzdags!

Efter att ha kikat på klockan i några minuter styrde vi kosan mot en jazzklubb. La reduta Jazz club hette stället. Jag har faktiskt inte varit på många jazzklubbar i mitt liv, men där inne var det verkligen som jag föreställt mig att det skulle vara. Lite småtrångt, röd sammetsklädsel på soffor och bänkar, kvinnor som sippar på cocktails iklädda aftonklänningar, rökande gubbar med en whisky i handen. Verkligen mysig stämning. Det är nämligen så att i Tjeckien får man fortfarande röka inne på krogar och nattklubbar. Jag är inte rökare själv men stördes inte så mycket av det, det hörde liksom till denna jazziga image.

Vi tog oss en öl i den ena baren medan bandet övade, till och med fatölskranen var i form av en saxofon. Sedan var det dags att inta plats i konsertrummet. Även om det var ett relativt litet ställe så var bandet säkert 10-12 man. Det lät verkligen pampigt när de började spela! Och jag kom på mig själv diggandes, liksom nästan sittdansade i takt till musiken. Det svängde verkligen, det var riktigt grymt! Det ska jag göra fler gånger när jag reser, gå på jazzsyltor.






Vem vill inte dricka öl som kommer ur en saxofon?? :D



Glöm inte att följa bloggen för mer äventyr i Tjeckien!

/Ciao

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar